Version 2020:2 gäller från och med 12:e april 2020.

Som konsument som handlar hos {{ company.name }} omfattas du av Konsumentköplagen och lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Dessa Villkor gäller för samtliga beställningar som görs av kunden ("Kund", "Kunden", "Du" eller "Dig") när kunden beställer produkter från {{ company.name }} ("Zooingvar", "Zooingvar.se", "Bolaget", "Säljare" eller "Säljaren"). För beställningar som görs via zooingvar.se ingår vi endast avtal på svenska.

Genom att göra en beställning anses du även bekräfta att du är 18 år eller äldre och inte står under förmyndarskap.

ZooIngvar förbehåller sig rätten att, från tid till annan, ändra dessa villkor utan att på förhand meddela dig som Kund om förändringarna ifråga. De villkor som finns publicerade på zooingvar.se vid den tidpunkt då du gör din beställning kommer dock att gälla avseende din beställning av produkter. Om de villkoren har förändrats efter det att du har lagt din beställning gäller de villkor som var publicerade vid tidpunkten för din beställning för samtliga ärenden avseende din beställning, dvs. såväl för köp- och eventuell returprocess.

Företagsinformation

För köp som sker på denna webbplats ansvarar {{ company.name }}, med organisationsnummer 559174-9469. För övrig kontaktinformation se avsnittet Kontaktuppgifter.

Personuppgifter

Nedan följer en sammanfattning om hur vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR), för mer utförlig beskrivning se sidan för Integritetspolicy.

Genom att handla hos ZooIngvar accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att kunna behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.

ZooIngvar är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt vid de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen för dina individuella behov.

Varifrån samlar vi personuppgifter

Från dig själv - dvs vid genomförande av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar vid skapandet av din beställning. Uppgifter du lämnar när du kontaktar oss, när du deltar i event och tävlingar eller hanterar en reklamation av en vara.

Vilka delar vi dina personuppgifter med

I vissa fall behöver vi dela med oss av dina personuppgifter till andra mottagare. Om vi delar dina personuppgifter ansvarar mottagaren som utgångspunkt för att hantera uppgifterna på ett säkert och korrekt sätt. ZooIngvar kan komma att dela dina uppgifter med fraktbolag, dvs det bolag som tillhandahåller leveranstjänster. Om du reklamerat en vara kan det vara nödvändigt för ZooIngvar att dela dina personuppgifter med berörd leverantör för att hantera reklamationen, se sidan Integritetspolicy.

Beställning

När blir en beställning giltig

Efter att du som kund gjort en beställning i vår webbutik sker arbetet i 3 steg.

  1. Vårt system skickar automatiskt ut en beställningsbekräftelse till i beställningen angiven e-postadress, om att vi mottagit beställningen.
  2. Vi kontrollerar att alla varor du beställt finns, med tanke på färg, storlek och rätt pris. Så fort ZooIngvar kan konstatera att allt stämmer överens med beställningen skickas en orderbekräftelse till angiven e-postadress. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottagit den, och undersök om orderbekräftelsen överensstämmer med din beställning. Skillnader mellan beställning och orderbekräftelse anses som ett nytt erbjudande från oss som du antingen kan acceptera eller tacka nej till. Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller delar av denna om produkten du beställt har sålt slut eller har andra fel.
  3. Produkterna packas och skickas till dig tillsammans med ett köpkvitto.

Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom lagersaldo, pris, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning.

Priser

Alla våra priser är angivna i svenska kronor, inkluderar mervärdeskatt och avgifter. ZooIngvar förbehåller sig rätten att justera priser vid förändrade faktorer som vi inte råder över. Exempelvis förändring av moms, valuta, avgifter, punktskatter och/eller onormalt stora förändringar i inköpspriser. Vi reserverar oss för prisfel på vår webbshop och annan marknadsföring, vid uppenbart felaktigt prissatta varor förbehåller ZooIngvar sig rätten att annullera ordern.

Betalningssätt

Kortbetalning

Vi erbjuder säker krypterad kortbetalning med Visa, Mastercard och American Express. Din kortinformation skickas endast till Stripe, Inc (Stripes globala integritetspolicy: https://stripe.com/en-se/privacy).

ZooIngvar tar inte ut några kortavgifter och inga kortuppgifter sparas hos oss.

Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår Integritetspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Bankgiro

Förskottsbetalning sker till vårt bankgironummer 718-4039. Tänk på att det kan ta några dagar innan betalningen når oss. Därefter skickas din order.

Leverans

Din beställning skickas normalt inom en till två arbetsdagar efter att betalning kommit ZooIngvar tillhanda, förutsatt att samtliga varor finns i lager (läs mer om betalningar i avsnittet Betalningssätt).

Leveransförsening

Eventuella leveransförseningar som beror på ZooIngvar meddelas dig via e-post. Om du inte är nöjd med ett nytt leveransdatum kan du alltid anullera din order. En order kan anulleras genom att du tar kontakt med oss. Se Kontaktuppgifter nedan.

Transportskada

ZooIngvar ansvarar för varan från ZooIngvars lager till kund. Vid returer står du som kund för transportrisken till ZooIngvars lager. Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, anmäl det omgående till det utlämningsställe där du hämtade varan. Där får du också hjälp att göra en skadeanmälan. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta leverantören för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara.

Garanti

Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen.

Ångerrätt

Ångerrätten gäller i 14 dagar från det att du som köpare eller tredje part, dock ej transportföretaget, mottagit varan. Du som konsument måste ha meddelat oss om utnyttjande av ångerrätt innan ångerfristen löpt ut. Kunden ska inkomma med en ångeranmälan innan varan skickas tillbaka.

När du ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till oss i väsentligt oförändrat skick. Därefter återbetalar ZooIngvar det du betalat för varan, inklusive fraktkostnaden. Fraktkostnaden återbetalas enbart om samtliga varor i en order returneras, och endast den del som motsvarar det lägst prissatta standardalternativet.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Observera att det finns tillfällen då ångerrätten inte gäller. Till exempel om du som konsument brutit "förseglingen/plomberingen" som finns på grund av hälso- eller hygienskäl. Är du osäker så fråga gärna innan du lägger din order.

Om du vill nyttja din ångerrätt ska du kontakta ZooIngvars kundtjänst eller använda dig av vårat Ångerformulär eller konsumentverkets standardblankett för att göra en ångeranmälan. Se även "Du ska betala returfrakten" samt "Återbetalning" för mer information angående ångerrätten och returer.

Du ska betala returfrakten

Vill du returnera en vara ber vi dig att först ta kontakt med Kundservice för att ev. få returfraktsedel och/eller annan nyttig information för en smidig retur. Du som kund står själv för fraktkostnaden för återsändande av varor. Kostnaden för returfrakt är beroende av vikt, storlek och om paketet är skrymmande, samt bränslepris. Du är även ansvarig för varornas skick till dess att de returnerats till oss. Varorna bör återsändas i originalförpackning eller i annan för produkten lämplig förpackning, samt vara välförpackat. Observera att varorna ska packas, det är således inte tillåtet att klistra fraktsedel direkt på produkt eller produktens originalförpackning. Om man trots allt inte gör enligt ovan beskrivning kan det leda till avdrag på återbetalning på grund av att originalförpackningen blivit obrukbar. Avdrag kan ske upp till 100% av varans värde. Vi accepterar inte returer mot postförskott och hämtar inte heller paket från postombud. Vid reklamation kan andra regler gälla, se Reklamation.

Återbetalning

En återbetalning/kreditering sker i första hand alltid till det ursprungliga betalsättet. Detta sker normalt inom 10 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Om du använde ett presentkort för att betala dina varor, kommer återbetalningen av det aktuella beloppet att ske genom att du får ett tillgodohavande registrerat på ditt presentkortskonto.

Reklamation

Vill du reklamera en vara ber vi dig att först ta kontakt med Kundservice för att erhålla returfraktsedel och/eller annan nyttig information för en smidig reklamation. Du har alltid rätt att inom tre (3) år från mottagandet av produkterna reklamera defekta produkter, under förutsättning att du meddelar oss om felet inom skälig tid efter att du upptäckt felet. Reklamationer som görs inom två (2) månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats in inom skälig tid.

Om de produkter du returnerat kan konstateras defekta kommer ZooIngvar att göra en fullständig återbetalning motsvarande ditt inköpspris för produkterna, samt leveranskostnaderna för dessa. För att en produkt ska bedömas som defekt ska felet ha uppstått innan försäljningstillfället. Om du reklamerar en felaktig produkt inom sex (6) månader från försäljningstillfället, anses felet ha uppstått innan försäljningstillfället, såvida inte annat motbevisas av ZooIngvar. Om reklamationen sker mer än sex (6) månader efter försäljningstillfället, är du dock skyldig att inkomma med bevis utvisande att felet uppstod innan försäljningstillfället. Om du vill göra en reklamation kan du kontakta oss på ZooIngvar via kanalerna under punkten Kontaktuppgifter.

Övrigt

Villkor för rabatterbjudanden

Rabatterbjudanden är erbjudanden som inte kan köpas, utan som erbjuds som en del av ZooIngvars marknadsföring och som endast är giltiga under en begränsad tid.

Rabatterbjudanden kan endast användas en gång per beställning och endast inom giltighetstiden för det aktuella rabatterbjudandet. Vissa märken eller varor kan vara exkluderade från erbjudandet, vilket innebär att rabatterbjudandet inte går att använda för köp av dessa märken eller varor. Rabatterbjudanden får inte användas för att köpa presentkort. Vänligen observera att din beställning kan behöva uppfylla ett lägsta beställningsvärde för att rabatterbjudanden ska gälla.

Det totala beställningsvärdet för produkterna måste motsvara eller överstiga värdet av rabatterbjudandet. Om det totala beställningsvärdet överstiger rabatterbjudandets värde kan du erlägga betalning av det överstigande värdet genom något av de betalningsalternativ som erbjuds. Det är inte möjligt att lösa in rabatterbjudanden mot kontanter och på rabatterbjudandena upplöper inte heller någon ränta. Värdet av ett rabatterbjudande kommer inte att återbetalas om du utövar din ångerrätt avseende hela eller delar av din beställning, men vi kommer att återbetala det belopp som du eventuellt har betalat för de återlämnade produkterna. Återbetalningen kommer därmed inte att täcka något belopp som du fått avdrag för vid fastställande av pris, genom att du använt ett rabatterbjudande. Du kan endast använda rabatterbjudanden innan beställningsprocessen är avslutad. Detta innebär att det inte är möjligt att använda rabatterbjudanden med retroaktiv effekt. Rabatterbjudanden är personliga och får inte överlåtas till tredje part. Om inte annat anges så kan rabatterbjudanden inte kombineras med andra erbjudanden.

Om du har använt ett rabatterbjudande för en beställning och senare väljer att utnyttja din ångerrätt och returnera en eller flera produkter, och detta medför att det totala beställningsvärdet understiger eller motsvarar rabatterbjudandets värde, så förbehåller vi oss rätten att debitera dig det ordinarie priset för de varor du behåller (beroende på villkoren för det aktuella rabatterbjudandet). Aktuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker, om inte annat anges.

Villkor för presentkort

Presentkort utgör värdetillgodohavanden som erbjuds till försäljning. Presentkorten kan endast användas för att köpa produkter och kan inte användas för att köpa ytterligare presentkort. Om det totala beställningsvärdet överstiger presentkortets värde, kan du erlägga betalning av det överstigande värdet genom något av de betalningsalternativ som erbjuds.

Presentkort kan endast användas och tillgodohavanden utnyttjas innan du bekräftar din beställning. Det är inte möjligt att lösa in presentkort mot kontanter och på presentkorten upplöper inte heller någon ränta. Presentkortet ska användas inom två år från utfärdandet om inget annat avtalats.

Restnotering

Är någon vara slut förbehåller sig ZooIngvar rätten att restnotera varan, alternativt stryka varan från ordern om inte leverans kan ske inom rimlig tid. Vi skickar givetvis restnoterade produkter fraktfritt. För att restorder skall kunna ske, måste de restnoterade artiklarnas varuvärde överstiga 150 kr inkl. moms.

Outlösta försändelser

För outlösta försändelser debiteras kund 250 kr för den extra administrationen.

Ansvarsbefrielse

ZooIngvar kan inte hållas ansvarigt för olägenheter som uppstår på grund av omständigheter utanför ZooIngvars kontroll såsom krig, krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, extrema väderförhållanden, avbrott i förbindelser, allmän varubrist, export- och importrestriktioner, laglig reglering eller annat påbud av myndighet i Sverige eller utlandet, strejk, lockout, blockad eller annat arbetshinder, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse.

Klagomål

Vi på ZooIngvar gör alltid vårt yttersta för att du som kund ska känna dig nöjd, men ibland kan saker bli fel. I sådana fall är du välkommen att kontakta oss genom att antingen ringa, maila eller chatta med oss. Se avsnitt Kontaktuppgifter. Självklart kan man även skriva ett handskrivet brev och skicka via ordinarie postgång. Svar på ditt klagomål sker på samma sätt som du valde att kontakta oss med.

Om du efter kontakten med oss fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för klagomål, du når ARN på adressen nedan.

Adress
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Kontaktuppgifter

Telefon:
08-550 068 30
Adress:
{{ company.name }}
{{ company.row1 }}
{{ company.countryCode }}-{{ company.postalCode }} {{ company.city }}
{{ company.countryName }}
E-post: